Szkolenie

Kodeks Postępowania Administracyjnego

Postępowanie administracyjne w praktyce

Czego się nauczysz?

  • zapoznanie uczestników z wiedzą niezbędną do poprawnego stosowania przepisów kodeksu postępowania administracyjnego,
  • omówienie praktycznych problemów związanych z postępowaniem administracyjnym.
    • do uzgodnienia

Program szkolenia

Kodeks Postępowania Administracyjnego

1. Zasady postępowania administracyjnego.

  • Jak się zmieniły zasady postępowania administracyjnego?
  • Jakich zasad należy bezwzględnie przestrzegać prowadząc postępowanie?

2. Spór kompetencyjny. Wyłączenia pracowników i organu.

  • Właściwość organów.
  • Wyłączenie pracownika i wyłącznie organu– przesłanki, forma, odpowiedzialność - jak powinien zabezpieczyć się pracownik.

3. Wszczęcie postępowania –wybrane zagadnienia

  • Wszczęcie postępowania na wniosek i z urzędu. Kiedy następuje wszczęcie postępowania - chwila wszczęcia w zależności od formy: pisemna, ustna do protokołu, elektroniczna, ePUAP.
  • Anonimowe pisma i emaile – kodeks a postępowanie organów.
  • Forma wniosku, braki formalne, niejasne pisma, itp. Kwestia badania rzeczywistej woli Strony
    (w związku z orzecznictwem).
  • Pozostawienie wniosku bez rozpoznania - podstawy prawne, procedura, omówienie wybranych przykładów praktycznych.
  • Warsztaty – jak zaklasyfikować pisma i jakie podjąć działania w świetle KPA?

4. Strona / uczestnik / pełnomocnik w postępowaniu administracyjnym

  • Kto jest stroną postępowania, a kto uczestnikiem postępowania?
  • Uprawnienia przysługujące stronie i uczestnikowi w postępowaniu administracyjnym.
  • Gdzie się kończą uprawnienia strony w postępowaniu administracyjnym?
  • Udostępnianie akt – nowy przepis w kpa rozszerzający odpowiedzialność pracowników.
  • Ochrona danych osobowych – kogo dotyczy i jakich informacji urząd nie może udzielać. Co można powiedzieć przez telefon?
  • Pełnomocnik. Różnica pomiędzy pełnomocnikiem Strony a jej reprezentantem.

5. Jak poprawnie załatwić sprawę?

  • Terminy do załatwienia sprawy.
  • Co jest dowodem w postępowania administracyjnym?
  • Skarga na bezczynność i nowa skarga na przewlekłość postępowania? Co to są czynności pozorne?
  • Terminy zwykłe i zawite. Skutki niedotrzymania terminów. Kiedy postępowanie można zakończyć?
  • Przywrócenie terminów (m.in. przywrócenie terminu do uzupełnienia braków formalnych – kwestia uprawdopodobnienia braku winy Strony).

6. Decyzje i postanowienia w praktyce.

  • Różnice między postanowieniem a decyzją, kiedy należy wydać które? Zakres, podstawa prawna, krąg adresatów, zaskarżenia.
  • Decyzja administracyjna - omówienie obligatoryjnych składników decyzji (znaczenie organu administracji publicznej, który ją wydał; data wydania; oznaczenie stron; osnowa decyzji; uzasadnienie faktyczne w decyzji administracyjnej, itd.).
  • Omówienie fakultatywnych składników decyzji (np.: termin, warunek, klauzula odwołalności).
  • Możliwość odstąpienia od uzasadnienia decyzji;.
  • Postanowienie - omówienie obligatoryjnych i fakultatywnych składników postanowienia.
  • Warsztaty - wady decyzji i postanowień:
    • wady istotne (m.in.: naruszenie przepisów o właściwości, brak podstawy prawnej lub rażące naruszenie prawa, sprawa już poprzednio rozstrzygnięta inną decyzją ostateczną;
      jej adresatem jest osoba, która nie jest stroną w danej sprawie; już w dniu wydania decyzja była niewykonalna i niewykonalność ta ma trwały charakter; zawiera wadę, która powoduje jej nieważność z mocy prawa na podstawie innych przepisów);
    • wady nieistotne (m.in.: omyłki, błędy pisarskie czy rachunkowe, braki lub niejasności)
      a ich usuwanie (uzupełnienia, sprostowania, wyjaśnienia wątpliwości).

7. Zawieszenie postępowania. Umorzenie postępowania.

  • Zawieszenie postępowania - przesłanki zawieszenia, okres zawieszenia, omówienie wybranych przykładów praktycznych.
  • Nowość w kpa – postanowienie o podjęciu zawieszonego postępowania.
  • Zawieszenie postępowania a liczenie terminów w świetle orzecznictwa.
  • Umorzenie postępowania – przesłanki, forma, skutki.

8. Doręczenia.

  • Doręczenia na rzecz osób fizycznych i prawnych – zagadnienia problemowe i orzecznictwo.

9. Zaskarżalność decyzji administracyjnej oraz postanowień.

  • Odwołanie – forma i treść, najczęstsze uchybienia.
  • Podmioty uprawnione do zaskarżenia decyzji, m,in. czy osoba która nie była stroną może skutecznie skarżyć decyzję? Co zrobić gdy taka osoba wniesie odwołanie?
  • Tryb samokontroli – przesłanki, najczęstsze błędy, skutki.
  • Jakie są obowiązku organu pierwszego stopnia od chwili wniesienia odwołania?
  • Kiedy decyzja staje się ostateczna? Kiedy decyzja nieostateczna może podlegać wykonaniu?
  • Rygor natychmiastowej wykonalności w decyzji i po jej wydaniu.
  • Zażalenie – które postanowienia można zaskarżyć, a które nie.
  • Przesłanki przekazania sprawy do ponownego rozpatrzenia organowi pierwszego stopnia
    po nowelizacji KPA.

10. Wznowienie postępowania, uchylenie, zmiana oraz stwierdzenie nieważności decyzji

  • Przesłanki wznowienia postępowania w świetle KPA i orzecznictwa. Właściwość organu.
  • Upływ czasu a wznowienie postępowania – zasady poprawnego liczenia.
  • Jak określić decyzję na mocy której żadna ze stron nie nabyła praw? Zmiana decyzji.
  • Decyzja ostateczna, na mocy której strona nabyła prawo – przesłanki zmiany.
  • Wygaśnięcie decyzji – wątpliwości w doktrynie i praktyce.

11. Czas na dodatkowe pytania uczestników i dyskusję.

Metody szkoleniowe

Cena zawiera

  • 2 dni szkolenia (16 godzin) szkolenia
  • skrypt szkoleniowy
  • materiały dodatkowe
  • certyfikat
  • monitorowanie zadań wdrożeniowych
  • 60 dniowy e-mentoring
  • lunch (restauracja)
  • serwis kawowy premium
1490

Rabaty:

  • 2 uczestników - 10%
  • 3 uczestników - 15%
  • więcej - porozmawiajmy
Cena
Sale szkoleniowe Warszawa

Terminy szkolenia

    • do uzgodnienia

Zarejestruj uczestnika


Zapisz on-line

 

Masz pytania?

Jeśli chcecie Państwo otrzymać więcej informacji o tym szkoleniu, prosimy o wypełnienie poniższego formularza.


Zapytaj o termin

lub pobierz formularz i wyślij faxem

Powyższy trening realizujemy również w formie szkolenia wewnętrznego dla firm, po uprzednim zmodyfikowaniu go w kierunku Państwa potrzeb.

Szkolenia otwarte
Szkolenia zamknięte
Szkolenia indywidualne